Re: Performance på IDE diske i FreeBSD?

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--asdf.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 22 May 2001 - 13:38:01 CEST

Date: Tue, 22 May 2001 13:38:01 +0200
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--asdf.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Performance på IDE diske i FreeBSD?

On Tue, May 22, 2001 at 01:30:06PM +0200, Mads Hugo Pedersen wrote:

> fiat % sysctl hw.ata
> hw.ata.ata_dma: 1
> hw.ata.wc: 0
> hw.ata.tags: 0
> hw.ata.atapi_dma: 0
>
> Hmm... Jeg kan da prøve at sætte hw.ata.wc og hw.ata.tags til 1 og
> genstarte... og se hvad der sker...

Det kan ikke gøres på den måde. Det smarteste er nok at ændre i din
kernel config:

     To enable Tagged Queuing support (only IBM DPTA and DTLA drives support
     that)
     options ATA_ENABLE_TAGS

     To enable write caching (WARNING might cause data loss on power failures)
     options ATA_ENABLE_WC

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at læse ata(4).
`sysctl hw.atamodes` viser dig hvilke modes der bruges på dine ata drev.

--
Hroi Sigurdsson                             hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S                          http://www.netgroup.dk