Re: Automatisk install af FreeBSD?

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--critter.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 11 Jun 2001 - 14:59:22 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Automatisk install af FreeBSD?
Date: Mon, 11 Jun 2001 14:59:22 +0200
From: Poul-Henning Kamp <none@phk--critter.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>

In message <none@4w3u21n6uuw.fsf--ninka.miba.auc.dk.lh.bsd-dk.dk>, Mads Hugo Pedersen writes:
>Hej,
>
>Vi sætter efterhånden flere og flere FreeBSD servere op på vores net, og
>jeg savner gevaldigt noget automatik til at gøre det hurtigt med...

Det lyder sgu' da fornuftigt :-)

>Jeg bruger JumpStart i stor stil til Solaris på vores SUN'er, og det er
>noget ala det jeg ønsker.
>
>Er det muligt, eller noget i samme stil...

Jep, der findes en mulighed for at styre sysinstall med et script.

Der findes en sysinstall(8) man page der beskriver det, afhængig
af hvilken version du bruger er den muligvis ikke installeret, men
så må du ned i src/release/sysinstall og finde den.

Det virker meget godt når man lige får det flikket til, her er en
fil som jeg bruger:

        debug=yes
        cpioVerbose=low
        newfsArgs= -b 16384 -f 4096 -c 100 -i 8192

        _ftpPath=ftp://ftp.foo.bar/XXX/ftp
        domainname=foo.bar
        nameserver=1.1.1.1
        netInteractive=yes
        mediaSetFTP

        dists=bin local crypto
        distSetCustom

        disk=ad0
        partition=exclusive
        diskPartitionEditor

        ad0s1-1=ufs 204800 /
        ad0s1-2=ufs 204800 /bu
        ad0s1-3=swap 819200 none
        ad0s1-4=ufs 409600 /var
        ad0s1-5=ufs 2048000 /usr
        ad0s1-6=ufs 0 /home
        diskLabelEditor

        installCommit

Derudover kan du lave en "local" distribution .tgz fil som du kan
loade med standard filer. Det er et godt sted at komme af med en
ssh/authorized_keys fil og den slags...

God fornøjelse...

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956