På OpenBSD gøres det sådan her, Was:[Re: SV: PHP & MySQL (install)]

From: Morten Liebach (none@morten--pc89225.stofanet.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 10 Jun 2001 - 15:36:56 CEST

From: "Morten Liebach" <none@morten--pc89225.stofanet.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 10 Jun 2001 15:36:56 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: På OpenBSD gøres det sådan her, Was:[Re: SV: PHP & MySQL (install)]

On 10, Jun, 2001 at 09:02:51AM +0100, Tomas Norre wrote:
> Davs,...

> Hvis jeg installere med ports, hvor kommer det så til at ligge hvis jeg ikke
> ændre noget ?

Sådan her gøres det rigtigt på OpenBSD med seneste porttræ (1 dag
gammelt):

# cd /usr/ports/databases/mysql
# less Makefile

Se efter linien der starter med FLAVORS, der står de mulige FLAVORS du
kan bygge den med, i mysql er der en; "max". Jeg ved ikke hvad den gør,
men det er der måske nogen her på listen der ved, er der en "max" udgave
af MySQL?

Når du så har fundet ud af hvilke FLAVORS du vil have er det bare:

# env FLAVOR="den_eller_de_FLAVORS_du_vil_have_med_mellemrum_imellem" make install

MySQL bliver nu hentet og integriteten af tarball'en checket, den pakkes
ud og der patches evt. med de nødvendige OpenBSD specifikke patches.

Når MySQL's compile er færdig kommer der en meddelelse op om at du kan
kigge på et sample startup script i /usr/local/lib/mysql (startup.sh)

Det læser du, og retter til og inføjer i f. eks. /etc/rc.local (det
normale). Jeg har ikke selv prøvet MySQL, men det er det jag kan se ud
fra porten.

PHP:

# cd /usr/ports/www/php4
# less Makefile

Det her er en port med *mange* FLAVORS! Fra 'Makefile':

FLAVORS+= gdbm gettext imap ldap mhash mm recode snmp
FLAVORS+= gd no_x11 pdflib mcrypt curl
FLAVORS+= dbase filepro mysql mysql_bundled postgresql iodbc

Du vil nok gerne have 'mysql' og 'no_x11' da du i privat mail har
fortalt at du ikke har X installeret.
De andre flavors er noget du kan lege med, og der sker ikke noget ved at
tage dem med, f. eks. er 'gd' vist rigtig smart til at genere grafik med
igennem php. Et eks. på en kommando:

# env FLAVOR="mysql no_x11 gd mm" make install

'mm' er vist noget med session management for brugerne ...

Der vil sikkert komme en masse dependencies med ind alt efter hvilke
FLAVORS du bruger, det skulle køre problemfrit.

Når php er færdig kommer der en meddelelse op om hvad du skal gøre, og
jeg ved du har check på et fortælle apache at den skal loade det rigtige
modul og alt det der! :-)

Ovenstående er en del anderledes end på FreeBSD, så da det ikke er alle
der ved at du kører OpenBSD er der nogle der kommer til at give
dig gode råd til FreeBSD ... (Hint, giv output fra uname hver gang!) ;-)

Håber det hjælper.

Mvh.
        Morten

--
If you don't understand or are scared by any of the above
ask your parents or an adult to help you.