Re: SV: SV: Mysql Reinstall Error

From: Morten Liebach (morten@hotpost.dk)
Date: Thu 07 Jun 2001 - 15:30:32 CEST

Date: Thu, 7 Jun 2001 15:30:32 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: SV: Mysql Reinstall Error
From: morten@hotpost.dk (Morten Liebach)

On 7, Jun, 2001 at 12:15:12PM +0100, Tomas Norre wrote:
> Hello World
>
> :>PS: Jeg kan varmt anbefale dig at opgradere til 2.9, filsystemet er
> :>blevet *meget* hurtigere, det vil også give dig de nyeste ports, og så
> :>er der en god grund til at bruge cvs som beskrevet, bare uden
> :>'-rOPENBSD_2_8' på.
>

> Er det muligt at opdatere/opgradere til 2.9 uden og reinstall ? og hvordan
> gøres det evt. ?

Ja, det er det.

Jeg kan se der ikke er blevet opdateret på ftp.inet.no endnu, så tag og
kig på ftp://ftp.stacken.kth.se/pub/OpenBSD/2.9/i386/ (forudsat det er
i386 du kører på).

Der kan du finde en floppy29.fs du dd'er til en floppy og booter fra.

# dd if=/path/to/floppy29.fs of=/dev/fd0

Som root!

Når den booter kan du vælge (u)pgrade blandt mulighederne, og den taler
dig så igennem det hele, inklusive hvor du vil downloaded det hele fra
osv. (husk lige at være online før reboot ...)

Når du så rebooter efter upgrade skal du (manuelt desværre) upgradere
filerne i /etc og de enkelte konfigfiler der ligger i /var.

Bare hent etc29.tgz fra ftp.stacken.kth.se og pak den ud i f.eks. /tmp
og sammenlign de filer med dem du har i /etc, /var osv.
Brug 'diff -u nyfil gammelfil' for at se forskellen, brug $EDITOR til at
lave modifikationerne.

I det nyeste portstræ er der vist nok lige kommet en officiel port af
mergemaster ind, som delvis automatiserer dette sure job, en god grund
til at opgradere. :-)
FreeBSD typer vil fortælle dig alt om hvor dejligt det er at have
mergemaster ved hånden!

Jeg har lavet et upgrade efter ovenstående principper et par gange uden
problemer.

Der er en anden måde:

Hent alle *29.tgz filerne til et eller andet dir, lad os sige
/home/obsd. Husk "bsd" også.
Flyt dernæst /home/obsd/etc29.tgz til et andet sted bare ikke /tmp
(dette er vigtigt!) og kør så:

# cd /
# for i in /home/obsd/*29.tgz ; do tar zxpvf $i ; done
# cp /bsd /bsd.old
# cp /home/obsd/bsd /
# reboot

Når maskinen kommer op igen opdateres /etc og /var som ovenfor ...

Dette er den nemmeste metode, måden man bruger hvis man
fjernadministrerer boxen, og det er gået fint for mig de 2-3 gange jeg
har gjort det.

Så der er frit valg. Første metode er den sikreste, den sidste metode er
den nemmeste, synes jeg.

Håber det hjalp

                Morten