Netværkskonfig; NetBSD med to netkort - hvordan?

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Jun 2001 - 10:19:13 CEST

Date: Tue, 5 Jun 2001 10:19:13 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Netværkskonfig; NetBSD med to netkort - hvordan?

Hej!

Efter lidt eksperimenter og en masse forgæves søgning på Google, må jeg
erkende at det nok er bedre at spørge kompetente personer til råds.

Jeg har en ADSL-router (m. hub) med NAT, som på det lokale net har
192.168.1.1, netmaske 255.255.255.0.
Herpå har jeg haft mine maskiner koblet direkte; men da min iMac har
100Mbit net, og min NetBSD server PC ligeså, har jeg forsynet sidstnævnte
med to netkort, i den hensigt at flytte iMacen over på et krydset kabel til
PCen, der så skulle fungere som router.

Så langt så godt, men for at iMacen skal kunne komme igennem NAT, skal den
jo have et 192.168.1.* nummer; dvs jeg må skulle lave noget subnetting
eller NAT på PC'en. Jeg ser ikke nogen grund til at lave endnu en NAT, det
må kunne gøres med subnet og routerkonfig på NetBSD-maskinen. Men jeg kan
ikke gennemskue hvordan. Især ikke i og med at ADSL-routerens opsætning er
"nix pille", dvs på 10Mbit netsegmentet skal adresserne være 192.168.1.*,
netmaske 255.255.255.0. Jeg har prøvet at lave lidt fixfax med 192.168.1.18
på 100Mbit interfacet, og så kommer iMacen tilsyneladende også ud den ene
vej, med med tcpdump kan jeg se at ADSL-routeren ikke kan komme tilbage;
der kommer en masse ARP-pakker. Jeg formoder at det enten er fordi den tror
den sidder på samme net, eller fordi routeren på NetBSD-maskinen ikke
svarer på de ARP-requests som den burde.

Jeg er vist nået til bunden af min viden, så jeg håber der er nogen der kan
give mig et hint eller to.

-Lasse

For fuldstændighedens skyld en tegning:

 ("Internettet")