Re: Dansk tastatur på OpenBSD

From: Morten Liebach (none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 14 Feb 2001 - 07:18:48 CET

Date: Wed, 14 Feb 2001 07:18:48 +0100
From: Morten Liebach <none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Dansk tastatur på OpenBSD

On 13, Feb, 2001 at 10:27:37PM +0100, Tim Børresen wrote:
> Hej,
> Tilgiv en novice fra "pengvin land" er måske naivt spørgsmål.
>
> Jeg har netop installerret Open 2.8 på en ældre PC. Tanken er lege lidt
> med ipfiler og bygge en firewall.
>
> Nu er mit problem : Findes der nogen mulighed for at få dansk tastatur
> layout på på mine tty'er ?

For at få det sat op ved reboot kan du sætte dette i /etc/rc.conf:

if [ -x /usr/sbin/kcon ]; then
        echo -n ' kcon'; /usr/sbin/kcon -r0 -d0 -m dk
fi

Det giver også et dejligt hurtigt repeat ... læs man kcon.

Der er ved at blive skiftet til wscons som consoledriver i Open, og det
skulle efter sigende gøre det nemmere at installere nye keymaps, det
danske er i hvert fald lidt sært på nogle punkter.

Desuden har udviklingen af den nuværende pcvt driver stået lidt stille
da Aaron Campbell har hacket løs på wscons.

Jeg har tænkt mig at installere det næste snapshot og se hvordan det
kører, mit 2001-01-30 snap har kørt perfekt ... og så skulle wscons
gerne være uproblematisk.

Mvh.
                 Morten

--