Re: netcraft ....

From: Bernino Lind (none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 11 Dec 2001 - 12:19:33 CET

Date: Tue, 11 Dec 2001 12:19:33 +0100
From: Bernino Lind <none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: netcraft ....

Hvis man laver en make world så bliver forskellige biblioteker jo
opgraderet.

Sæt nu eet bibliotek, eller bare en header fil, har skifter
referencer/API lag og man samtidig har udviklet nogle værktøjer der er
afhængige af nogle gamle biblioteker.

Godt nok kører operativ systemet så efter en update, men ens særligt
udviklede software fungerer jo ikke.

Dette har mange linux folk oplevet, hvor det handlede om at Redhat eller Mandrake
lavede sine egne ændringer til libc, og ændrerede en lille smule ved
API laget hvilket betød at adskillige applikationer fra endda dem selv
ikke kunne køre eller core dumpede efter et stykke tid.

Det sker vistnok næsten aldrig med FreeBSD, men alligevel:

"Systemet" forstået som OS + applikationer + hjemmelavede
applikationer, kører ikke bare - det kommer an på hvor meget de er
afhængige af forskellige biblioteker.

Men jeg vil dog sige, at mine erfaringer med FreeBSD er disse:

- ekstremt konservative omkring ændringer i f.eks. libc eller andre
  biblioteker

- Overholder "bygge klodser" filosofien i FreeBSD (ikke så mange delte biblioteker, men pipes mellem applikationer)

- næsten aldrig nogen ændringer i API lag

- velovervejet "konflikt" i upgrade processen

Så jeg ville personligt ikke være så nervøs ved operationen, men det er
også fordi jeg stoler på alle de ekstremt dygtige udviklere der har fået
freebsd derhen hvor det er...

//nino