Re: Bundkort m. dual CPU ?

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 09 Dec 2001 - 22:19:20 CET

Date: Sun, 9 Dec 2001 22:19:20 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Bundkort m. dual CPU ?

On Sun, Dec 09, 2001 at 05:42:19PM +0100, Torben G. Hansen wrote:
> og er der nogen der kan udtale sig om ydelsen i forhold til et single CPU system?
> F.eks. 2x933MHz PIII v. 1x1700MHz AMD.

Når vi snakker BSD (formdentlig FreeBSD) får du ikke ekstra ydelse på den
enkelte applikation med flere processorer. Du får derimod mulighed for at
afvikle flere applikationer samtidigt uden væsentligt højere load. FreeBSD
er ikke fuldt multitrådet som fx. Solaris og programmer der forsøger at
udnytte dette har derfor ikke store muligheder. Det kan dog stadige være en
fordel at have en (S)MP maskine da den ofte vil have overskud
(responsitivitet) i iforhold til maskinen med een CPU.

Desværre må jeg sige at min egen erfaring viser at der er problemer med
maskiner med flere CPU'er når du bruger xBSD eller Linux. Programmer som kan
fungerer fint på enkelt CPU maskiner crasher på SMP maskiner. Meget af det
skyldes "dårlig" software og noget af det skyldes at SMP maskiner ikke skal
laves at billig hardware hvilket strider lidt imod PC naturen. Derfor vil
jeg næsten råde dig til en enkelt CPU maskine - specielt fordi du ikke vil
bruger mere på bundkortet.

Mvh.
Sven

--