Re: Dualboot

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 09 Dec 2001 - 17:19:51 CET

Date: Sun, 09 Dec 2001 17:19:51 +0100
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Dualboot

Jens Fallesen wrote:

> Min bærbare kom med Windows 2000 præinstalleret i en ren
> NTFS-partition. Så skrumpede jeg NTFS-partitionen og lavede en
> FreeBSD-partition, som jeg installerede FreeBSD i.
Jeps, PQmagic virker altid :-) - nogen der har tilsvarende til en MacOS 9 ?

> Det virker 100% uden problemer med FreeBSDs egen boot manager, når man
> lige ser bort fra, at Windows 2000 vises som operativsystem "??".

> Den slags er jeg for meget mand til at gøre. Og hvor har jeg dog
> fortrudt det af og til. :-)

Så længe man(d) ikke har slettet sin boot code i NT partitionen kan man
bruge det gamle trick 'fdisk /mbr' (msdos fdisk) til at få en standard
MBR bootblock og så kun sætte "aktiv" flaget på sin NT part.
En std "DOS" bootblock vil blot forsøge at boote den aktive partition!

Problemet idag er at finde en bootbar gammel msdos disk med fdisk
programmet :-) (Jeg bruger selv OpenBSD fdisk, upgrade option)

Linux boot howto dokumenterne og LILO dokumentationen beskriver
bootprocessen temmeligt udførligt.

NetBSD bootloaderen findes vist også i en .exe fil der kan afvikles
fra diskette - den giver det sædvanlige tryk F1, F2, F3 for XYZ OS.

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Henrik Lund Kramshøj, hlk@{sikkerhedsforum|kramse}.dk, lund@diku.dk