Redundant netværk

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 31 Aug 2001 - 15:50:14 CEST

Date: Fri, 31 Aug 2001 15:50:14 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Redundant netværk

Hej

Jeg sidder lige og kigger på HA løsninger til Linux i forbindelse med mit
arbejde. Desværre er det ikke mange løsninger og dem der er fokuserer meget
på det samme - clustre med mange maskiner eller services.
Det jeg savnede var noget a la Solaris' mpathd som kan overvåge forbindelsen
på et interface og flytte virtuelle interfaces samt ruter over til et
andet interface. De gør det godt nok på en meget simpel måde (med
ICMP), men faktum er at det virker ganske udemærket og det _er_ der!

Nu var det så jeg kom til at tænke hvad der findes under FreeBSD (og de
andre) af den slags? Linux har et heartbeatprojekt, vrrp og en del andre
ting på beding. Jeg har siddet og læst lidt om RAIDframe som ser rimeligt
godt ud, men ud fra mit synspunkt mangler der stadig mange HA værktøjer til
opensource systemerne.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I kender til af HA løsninger til *BSD.
Helst opensource men også gerne kommercielle løsninger. Jeg er interesserede
i alt helt fra standalone maskiner med redundant net, disk osv. til clustre
og lign. - og det gælder både software og hardware.

Så led jeres bookmarks og hjernekrinkelkroge igennem og send alle de links i
har. Hvis responsen er god og der er interesse for det laver jeg gerne en
webside om emnet.

Sven

Ps. God arbejdslyst til FreeBSD core. Det glæder mig at se at der er nogen
der har is nok i maven til at vente med at release, til projektet er færdigt.