ip alias

From: Ib-Michael Martinsen (none@imm--nethotel.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 12 Aug 2001 - 20:47:12 CEST

From: Ib-Michael Martinsen <none@imm--nethotel.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 12 Aug 2001 20:47:12 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: ip alias

Hej Tomas :

> Hvordan sætter man sin OpenBSD 2.9 til altid ved opstart at have både alm.
> ip og et ip-alias.

Jeg ved ikke, hvad man gør i ObenBSD, da jeg kører NetBSD. I NetBSD
er der en række filer i /etc, der bliver læst under boot, blandt andre:
ifconfig.ne2, myname, mygate og ifaliases.

Sætter jeg følgende

/etc/ifconfig.ne2
-----------------
192.168.0.1

/etc/myname
-----------
myhost

/etc/mygate
-----------
gateway

/etc/ifaliases
--------------
172.221.1.59 ne2 255.255.255.248

så defineres min host med adressen 192.168.0.1, navn myhost og gateway
gateway og med alias 172.221.1.59

Det er selvfølgelig også smart/nødvendigt at definere /etc/hosts
passende:

192.168.0.1 myhost
192.168.0.254 gateway
172.221.1.59 myhost

Hvis du læser lidt i dine opstartscript, så finder du sikkert nogle
tilsvarende filer, hvori du kan definere dit valg.

mvh
   Ib-Michael

--
email at home: imm@nethotel.dk