Re: SV: Unprivileged user ?

From: Morten Liebach (none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Aug 2001 - 23:11:55 CEST

Date: Tue, 7 Aug 2001 23:11:55 +0200
From: Morten Liebach <none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@bsd-dk.dk'" <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: SV: Unprivileged user ?

On 7, Aug, 2001 at 12:43:08PM +0200, Michael Kaaber wrote:

> Hej Morten.

> Jow, der er sørme en gruppe nr. 10 hos mig der hedder 'users'.

 Du har ret, det har jeg sandelig også. :-)

 Normalt er gruppen users alle brugeres login gruppe, men på OpenBSD får
 nye brugere deres egen private gruppe, så jeg antog fejlagtigt at der
 ikke var nogen users gruppe.

> Kan jeg lokke dig til at vise mig step for step hvordan jeg
> opretter en bruger der hedder 'vscan' som er med i gruppen 'users'
> og som ellers ser ud som brugeren 'nobody' :-)

 Som root: tast 'vipw', som starter vi editoren op[1], tilføj:

 vscan:*:9999:10::0:0:vscan user:/nonexistent:/sbin/nologin

 Indenfor de første 25 linier i passwd(5) står det specificeret hvad
 felterne står for, du kan da se at /nonexistent måske skal ændres og
 hvorfor.

 Håber det hjalp, Alex Holst' forslag med adduser(8) er også OK, men jeg
 foretrækker selv denne måde, jeg finder det mere overskueligt.

 Hvis du ikke allerede har læst http://a.area51.dk/rtfm, gør det, Alex
 har nogen attitude, men efter et par paragraphs kommer de gode ting.

 OpenBSD har de bedste mansider jeg har set, brug dem, meget, hvis du
 har tid så læs også nogle af dem der henvises til nederst under
 "SEE ALSO", man lærer altid noget man kan bruge.
 Det siges at Theo de Raadt bruger en del tid på at spanke de folk der
 koder uden at skrive dokumentation til, og det viser sig. :-)

 Efter at have kørt OpenBSD i nogle måneder fandt jeg ud af at man bare
 kunne taste 'help' i en shell og man fik det! prøv det, prøv det! ;-)

 Mvh.
                 Morten

 [1]: egentlig er det $EDITOR der bliver startet hvis den variabel er
 sat. Hvis du bliver bange når du ser 'vi' (det gjorde jeg det første års
 tid :-) kan du bruge 'EDITOR=mg vipw' og se om det er bedre.
 Hvis det er indsæt da linien 'export EDITOR=mg' i /.profile, så vil mg
 være din editor.

--
×·.¸¸.·´¨)    ¸.·´  ¸.·´¨)     O    Morten Liebach <none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk>
        (_¸.·´ (¸.·´  ¸.·×     0    http://home1.stofanet.dk/liebach/