Re: SV: ... going slightly mad... tun0, ppp, ipfw, life and everythin g...

From: Bjarne Wichmann Petersen (none@mekanix--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 19 Apr 2001 - 15:19:09 CEST

Date: Thu, 19 Apr 2001 15:19:09 +0200
From: Bjarne Wichmann Petersen <none@mekanix--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: ... going slightly mad... tun0, ppp, ipfw, life and everythin g...

On Thu, 19 Apr 2001 14:37:14 +0200
Jimi Jørgensen <none@jj--syntax.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> Er Traceroute ikke UDP ??

Ikke ifølge div. HOWTO's ;) ... og eftersom jeg ikke aner en fløjtende fis
om udp, icmp osv., tager jeg jo den slags ind som gospel. ;)

Og når nu de siger at man bare skal lukke icmp igennem for at få bla.
traceroute til at virke (og det så ikke gør)... begynder man jo at lede
efter fejl i sit system... og formår derigennem at smadre et ellers
velfungerende system. *suk*.

> - med mindre du kører NAT, så er der i de fleste tilfælde vel ikke noget
> problem (FJ ??)

Er det ikke nat jeg kører med ipfw? Aktiverer i hvert fald natd i rc.conf.

Er det forresten muligt at hente sin dynamisk allokerede globale IP (og
gateway IP) ind i et script? Mange af de firewall-scripts jeg har kigget
på (bla. /etc/rc.firewall) er så vidt jeg kan bedømme møntet på statiske
IP'er.

Bjarne