Re: Samba 2.0.7 som Master Browser

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 18 Apr 2001 - 16:43:55 CEST

Date: Wed, 18 Apr 2001 16:43:55 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Re: Samba 2.0.7 som Master Browser

On Wed, Apr 18, 2001 at 04:05:06PM +0200, Peter I. Hansen wrote:
> Jeg sidder med et lokalnetværk hvor vi har en samba-server som helst
> skulle være Master Browser, for alle win maskinerne.
> Problemet er at sommetider kommer der win maskiner på som vinder valget
> over serveren på trods af at den har os level 255. Det ser ud til at
> det oftest er win98/ME maskiner med firewalls af en eller anden slags
> som vinder valget.
> os level = 255
> preferred master = Yes
> domain master = Yes
> wins support = Yes

os level behøver ikke at være mere en 128 eller 129 som er det højeste en
winblows maskine melder ud (Win2K Server). Du bør have local master = Yes
med.

Jeg tror dog ikke at ovenstående har noget med dine problemer at gøre. Jeg
har selv været administrator på et kollegie igennem længere tid (Egmont)
hvor vi også har haft store problemer med master browser (MB) ejerskabet.
Jeg ved at maskiner der bruger IPX og binder SMB/CIFS netværk til denne
protokol altid vil kunne få MB da Samba ikke kan snakke over IPX. Desuden
bliver samba totalt forvirret over det og man er nødt til at genstarte
dæmonen efter at have fjernet IPX problemet. På mit kollegie har vi valgt at
melde klart ud og sige at Win9x er noget skod og folk må lære at disable MB
på deres maskine. Jeg har lavet en udførlig vejledning til hvordan man gør
som selv den mest blonde person kan forstå. Desuden har jeg lavet et
reg-hack der fjerne MB fra Win9x maskiner. På mit kollegie bruges dette i
forbindelse med fjernelse af krypterede passwords... 8)

Alt i alt tror jeg at oplysning er vejen frem i de tilfælde hvor brugerne
selv er herrer over deres maskiner. Det gælder om at være lidt hård i filten
og forklare folk at når de vil bruge et spille-system til at gå på nettet
bliver de nødt til at overholde nogle fastlagte regler inden de sætter boxen
på nettet - ellers må de undlade at have den på nettet.

Jeg smider forklaringen samt reg-hackene på min hjemmeside under:
http://www.dina.dk/~joker/bsd-help/samba.html

NB! vær opmærksom på evt. henvisninger til Egmont i dokumentation og filer.

--
Sven