Re: Crontab

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 09 Oct 2000 - 10:29:50 CEST

From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Crontab
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Mon, 9 Oct 2000 10:29:50 +0200 (CEST)

Martin Rehr wrote:
> Jeg prøver at få cron til at virke på min netop installerede FreeBSD 4.1
>
> Mit spørgsmål går ud på i hvilket dir at cron daemonen leder efter
> crontab filen, og om man skal genstarte daemonen efter at man har aendre
> i crontab, eller om den selv loader crontab med jævne mellemrum.

Der er 2 måder at gøre det på:
  1) BSD måden
  2) SysV måden.
Begge er lige gode, og valget afhænger af dit setup.

1) Sker i /etc/crontab.
   Een central fil til at styre det. Kræver root perms. for at rette.

2) Sker via crontab kommandoen.
   Hver bruger laver sin egen crontab setup.
   Jeg foretrækker at have mit setup i ~/.crontab, og så opdatere
   via:
     vi ~/.crontab ; crontab ~/.crontab
   På denne måde vil en backup af $HOME også tage cron setup'et.

I ingen af tilfældene skal du genstarte cron. Den finder selv ud
af år noget er rettet.
Formatet er beskrevet i `man 5 crontab` (for 1 er der dog et
ekstra felt der definerer hvilken bruger kommandoen skal køres
som).

        Hyg'
        FJ

--
Flemming Jacobsen       Email: fj@batmule.dk       Phone: +45 3916 1833
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---