Re: danske bogstaver

From: Jan E Staff (none@jes--kampsax.dtu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 24 Nov 2000 - 20:47:28 CET

Date: Fri, 24 Nov 2000 19:47:28 +0000 (GMT)
From: Jan E Staff <none@jes--kampsax.dtu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: danske bogstaver

On Fri, 24 Nov 2000, Peter I. Hansen wrote:

> Hej
>
> Jeg har en freeBSD 4.1
>
> Jeg kan skriver danske bogstaver i mine terminaler og i programmer som
> pico og netscape, men fx. less og vi kan ikke tage de danske tegn.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig ?

Yups. Der findes en Danish Howto som du kan prøve at kigge på her:
http://sunsite.dk/ldp/HOWTO/Danish-HOWTO.html
Den ligger godt nok på "Linux Documentation Project" siderne, men kan
sagtens bruges til BSD. (Jeg har i hvert fald ikke haft problemer.)
For less står der:

less:

   Set the following environment variable:

   LESSCHARSET=latin1

   This is not necessary if your system support locales. Then you should
just set LANG, LC_CTYPE or LC_ALL (see section Locale support in libc
   5.4.x and higher.)

mvh Jan