RE: Re: Quota.

From: Jacob Nielsen (none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 01 Nov 2000 - 14:57:46 CET

Date: Wed, 1 Nov 2000 14:57:46 +0100 (CET)
To: Michael Lyngbøl <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Re: Quota.
From: Jacob Nielsen <none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk>

Kanont,

Så forstår jeg bedre. Tænkte nok det ikke kunne lade sig gøre når der snakkes om filsystemer, altså det med et underdir.

Jeg fandt også noget på freebsddiary i mellemtiden.

http://www.freebsddiary.org/quotas.html

Hvis nogle andre havde lyst til at læse et alternativ til handbook\'en.

Wed, 1 Nov 2000 14:42:29 , =?iso-8859-1?Q?Michael_Lyngb=F8l?= wrote:

On Wed, Nov 01, 2000 at 01:21:30PM +0100, Jacob Nielsen wrote:
> Jeg har nogle problemer med at komme igang med quota. Jeg har siddet og læst
> i handbook\'en på freebsd.org. En detalje jeg ikke forstår helt, er om det er
> muligt at lave quota på f.eks /usr/home/ når dette ikke er mountet i
> /etc/fstab. Der er det mounted /usr. Altså se her ->
>
> /dev/ad0s1f /usr ufs rw 2 2

Du har quota på /usr filsystemet. Du kan ikke have quota på \'en del\' af
et filsystem.

> Sådan ser det ud. Hvordan laver man så quota på alle sine brugere? Og
> hvordan skal det se ud i fstab?

/dev/ad0s1f /usr ufs rw,userquota 2 2

i /etc/rc.conf

enable_quotas=\"YES\" # turn on quotas on startup (or NO).
check_quotas=\"YES\" # Check quotas on startup (or NO).

> /dev/ad0s1f /usr/home ufs rw,userquota
> 1 2
>
> Bliver det meget underligt og det virker ikke. Jeg ved ikke det overhovedet
> kan lade sig gøre på den måde.

Nej, det kan de ikke.

> Jeg skal bare have lavet så alle mine bruger f.eks har en quota på 100mb,
> hvordan laves det? Skal hver bruger sættes op i fstab eller hvordan fungere
> det ?

Du benytter edquota(8) til at tildele brugere en quota.

Mere info: http://www.dk.freebsd.org/handbook/quotas.html

/Michael