statisk arp og ifconfig -arp (ethernet)

From: Anders Kofoed (none@ak--mailnet.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 22 Mar 2000 - 18:12:54 CET

Date: Wed, 22 Mar 2000 18:12:54 +0100 (CET)
From: Anders Kofoed <none@ak--mailnet.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: statisk arp og ifconfig -arp (ethernet)

Hej med jer.

Jeg har søgt nettet og diskutionsgrupperne/email arkiverne på
www.freebsd.org, tyndt for informationer om hvordan man slår arp fra.
Der er ikke meget nyttigt info der. Jeg håber at i ved noget ?

Problemet:
Jeg har en firewall (FreeBSD-3.2), hvor jeg gerne vil være sikker på at
kun nogle bestemte "kunder" kommer i gennem. Der er i dette tilfælde ikke
nok at sortere på ip-adresse niveau, da "kunderne" derfor vil kunne snyde
ved at "låne" naboens ip-adresse.
Derfor vil jeg gerne lave en statisk arp tabel som jeg skriver ind i
hånden. Denne må selvfølgelig ikke kunne opdateres dynamisk, hvilket er
årsagen til at jeg gør sådan her:

# ifconfig ep0 -arp

"ifconfig -a" viser at ep0 har "NOARP" option, rigtigt nok, men DET
VIRKER IKKE ??? - Det har ingen funktion.

Herefter sletter jeg min arp cache (arp -ad) og ping'er en anden server,
hvorpå jeg får svar !! Jeg skal vel ikke have svar da jeg lige har slået
arp fra og slettet alle entrys i min arp cache ?

Jeg regner med at hvis folk så tager naboens ip-adresse, vil firewallen
svare tilbage til en anden mac-adresse (ejerens), da den har en statisk
arp tabel.

Vil det virke ? - og hvorfor kan man ikke slå arp fra ?

Venlig Hilsen
Anders Kofoed