Re: IP Masq. paa FreeBSD..

From: Soeren Schroeder (none@sch--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 02 Aug 2000 - 11:44:09 CEST

Date: Wed, 02 Aug 2000 11:44:09 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Soeren Schroeder <none@sch--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: IP Masq. paa FreeBSD..

At 02-08-00 09:35 +0200, mads wrote:

> Hej liste..
>
> Er der nogen af jer som har erfaring med IP masqerade paa FreeBSD?

"natd" virker helt perfekt for mig.

Jeg har en FreeBSD 4.1 med IPFW, DUMMYNET og NATD siddende bag mit
1-meg-modem (DSL) og deler et RFC1918 net ud på bagsiden. Bagside
maskinerne kan ICQ'e, ftp'e og alle de ting som normalt driller. Inbound
proxying (redirect porte til inderside maskiner) fungerer også perfekt.

Skal du bruge en setup beskrivelse ?

> Jeg har sat det op paa Redhat 6.2, men nu skal jeg flytte (stadig
> Amsterdam.. ;o) og taenkte at jeg ville overlade dette job til FreeBSD
> v. 4.0

4.1 var det du ville skrive.... ;-)

> Er der noget laesestof om det? nogen faldgrupper?

man natd (http://www.FreeBSD.org/cgi/man.cgi?natd), udemærket side

Du skal kompilere en kerne med IPFW og IPDIVERT, feks:

options IPFIREWALL
options IPFIREWALL_VERBOSE
options IPFIREWALL_DEFAULT_TO_ACCEPT
options DUMMYNET
options IPDIVERT

/Søren

--
Søren Schrøder  -  sch@cybercity.dk  -  PGP-key available on request
      "To define recursion, we must first define recursion."