/usr/src, make build error og fejl ved opstart

From: Ole Michaelsen (none@omic--fys.ku.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Apr 1999 - 18:38:11 CEST

To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
Subject: /usr/src, make build error og fejl ved opstart
Date: Thu, 08 Apr 1999 18:38:11 +0200
From: Ole Michaelsen <none@omic--fys.ku.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej med jer.

Jeg har for ganske nylig installeret OpenBSD 2.4 på min P200 maskine,
men har nu lidt problemer, jeg håber nogen af jer, kan hjælpe med:

Jeg hentede sourcen via cvs, og placerede den i /usr/src/ . Med ønsket
om en komplet rebuild, gik jeg i gang med "make build", der fejlede
til sidst. Jeg kan ikke huske fejlen, desværre. Efter at have ryddet
op med diverse "make clean", make uninstall" og hvad der ellers hører
til, får jeg følgende fejl, ved boot:

/usr/libexec/ld.so: warning: libc.so.21.1: minor version >=3 expected,
using it anyway

Af ting, der er ændret, er også, at /sys nu peger symbolsk på
/usr/src/sys.

Følgende er mine spørgsmål:

- Hvordan _burde_ jeg have rebuild'et systemet?
- Hvordan genetablerer jeg det - og undgår ovennævnte fejl ved opstart
og det symbolske link ind i src-kataloget?

Systemet _kører_ - men jeg vil gerne vide hvad jeg gjorde galt, og
hvordan jeg fikser fejlene.

Derudover kunne jeg godt tænke mig en henvisning til lidt mere
dokumentation, fx. noget i retning af Linux Dok. Projektet? Findes
noget sådanne?

Det jeg finder "sværest" ved OpenBSD fremfor andre unix'er jeg
kører/har kørt med (sol251, irix64, Redhat linux 3.0.3 -> 5.2 og
Debian 2.0) er:

- partitioneringen (findes der noget mere forklaring på de fu..... slices,
der er til at forstå - som det er nu fandt jeg kun ud af at lave een
stor partition...)

- /etc/rc* systemet. Jeg er vant til et init.d katalog, hvor man fx
kan stoppe og genstarte eksempelvis sendmail, hvis man laver en
konfigurationsændring. På OpenBSD har jeg indtryk af, at man nærmest
skal genstarte hele maskinen for at genindlæse rc* filerne. Nogle
startup scripts for de forskellige servere ville være velkomne! Hvad
gør man ellers?

Hvis den eneste løsning på mine problemer med fejl under boot er at
geninstallere, så gør jeg det. Jeg har backup af mit hjemmekatalog, og
jeg har ikke lavet nogen ændringer jeg ikke har dokumenteret, og
maskinen er kun til privat brug. Ved en geninstallation kunne jeg også
få partitionering i orden...

Ellers synes jeg OpenBSD er for sejt! De forskellige ports er rigtigt
godt lavet, og kompilerer tæt ved 100% smertefrit!

Venlig hilsen,
        En ny BSD-tilhænger,
        Ole Michaelsen, København Ø